ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
θΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ -
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: "Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία"
-
Εργαστήριο 1ο: Ας γνωριστούμε παίζοντας
Παιχνίδια ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας
"Ένα μπουκέτο με λουλούδια"
Το κάθε παιδί φτιάχνει το λουλούδι του με τη φωτογραφία
και το όνομά του στο κέντρο ενώ στα πέταλα ζωγραφίζει
το αγαπημένο του παιχνίδι, φίλο, φαγητό,
χρώμα, ζώο...
-
Εργαστήριο 2ο: Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του Νηπιαγωγείου
"Ο επισκέπτης"
Έρχεται η Δώρα στην τάξη μας λυπημένη
και μας εξιστορεί τι την στεναχώρησε...
Εμείς μαντεύουμε πώς μπορεί να νιώθει...
χαρά, λύπη, φόβο, άγχος, αμηχανία, ντροπή, θυμό;
Δραματοποιούμε τα συναισθήματα και τις προτείνουμε λύσεις
για να ηρεμήσει και να νιώσει όμορφα...
Ζωγραφίζουμε κάτι που μας θυμώνει και κάτι που μας ηρεμεί...
Διαβάζουμε την Κοινωνική Ιστορία για τη διαχείριση των συναισθημάτων,
δραματοποιούμε τις προτάσεις των παιδιών
και δημιουργούμε πίνακα διπλής εισόδου, όπου τα παιδιά
επιλέγουν ποια λύση προτιμούν για να νιώσουν καλά σε
καθημερινές καταστάσεις που τους προξενούν δυσάρεστα συναισθήματα...
Συμπληρώνουμε φύλλο αξιολόγησης:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ - Ενσυναίσθηση/Ευαισθησία
"Όλοι μαζί μια Αγκαλιά"
Πιστεύεις ότι κατάφερες να βοηθήσεις τη νέα μας φίλη
που μας επισκέφτηκε να μην αισθάνεται λυπημένη;
-
Εργαστήριο 3ο: Εγώ κι εσύ μαζί
Ακούμε το παραμύθι:
"Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια"
- Pennart 2000
μέχρι ενός σημείου και τα παιδιά σε ομάδες δίνουν
το δικό τους τέλος στην ιστορία. Ζωγραφίζουμε το θυμόμετρο
συναισθημάτων της Σοφίας, αναπαριστούμε με παγωμένη εικόνα
αυτά που νιώθει και στη συνέχεια παίζουμε παιχνίδι ενεργοποίησης,
δημιουργίας καταστάσεων με επιχειρήματα, σχετικό με το παραμύθι
Συμφωνώ - Διαφωνώ
(όσοι συμφωνούν με την πρόταση που ακούν σηκώνουν το χέρι τους)...
"Εσύ κι εγώ μαζί"
Ο καθένας μας κρατάει το τουβλάκι με το αρχικό του ονόματός του
και φτιάχνουμε έναν πύργο με τόσα τουβλάκια όσα είναι
τα παιδιά της τάξης μας και χορεύουμε γύρω
από τον καταπληκτικό πύργο μας!
Προσπαθούμε να βγάλουμε το τουβλάκι με το αρχικό
μας χωρίς να πέσει ο πύργος μας...
-
Εργαστήριο 4ο: Α) Ο εαυτός μου...
Ομαδικό παιχνίδι: "Ο κατάσκοπος"
Περπατάμε σαν κατάσκοποι με την εφημερίδα και παρατηρούμε
"κατασκοπικά" τον/την διπλανό/ή μας και εντοπίζουμε
ομοιότητες και διαφορές ως προς τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά...
Κατασκευή: "Ο εαυτός μου"
Με τις εφημερίδες κατασκευάζουμε φιγούρες - τον εαυτό μας
και τις τοποθετούμε σε κύκλο "χέρι-χέρι"...
Ζωγραφίζουμε εικόνες με τα αγαπημένα μας πράγματα
χωρίς να αναφέρουμε το όνομά μας ή άλλα στοιχεία για τον εαυτό μας
και προσπαθούμε να βρούμε όσο το δυνατόν περισσότερες
ομοιότητες με τους συμμαθητές μας και τις συμμαθήτριές μας.
Στο τέλος δημιουργούμε κολλάζ με τις εικαστικές μας αποτυπώσεις...
-
Εργαστήριο 5ο: Β) ...και οι άλλοι
Παρακολουθούμε το video: "Η εχθρόπιτα",
συζητάμε και το επεξεργαζόμαστε προφορικά.
Σε ζευγάρια καταγράφουμε εικονικά τις προτάσεις μας
για την επίλυση των όποιων διαφορών με άλλα παιδιά...
Δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη με τους τρόπους
επίλυσης των διαφορών/συγκρούσεων
με βάση τις προτάσεις των παιδιών...
Ομαδική κατασκευή: "Η κουρτίνα της αγάπης"
Φτιάχνουμε ατομικά καρδούλες με μηνύματα αγάπης για τους φίλους μας,
οι οποίες ενώνονται για να δημιουργήσουν την "κουρτίνα της αγάπης"...
Αφίσα: "Οι άλλοι είναι φίλοι μου"
"Η πίτα της φιλίας"
Γράφουμε τη συνταγή για την "πίτα της φιλίας" και τη φτιάχνουμε
ζωγραφίζοντας ο καθένας ένα κομμάτι της...
-
Εργαστήριο 6ο: "Η ταυτότητά μου"
Διαβάζουμε το παραμύθι: " Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας ",
συζητάμε, φτιάχνουμε ζωγραφίζοντας το puzzle του Έλμερ
και σε φύλλο εργασίας κάνουμε τον Έλμερ πάλι παρδαλό
για να είναι διαφορετικός και μοναδικός όπως όλοι...
"Όλοι είμαστε διαφορετικοί"
Παρατηρούμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικής ηλικίας, φύλου, ενδυμασίας,
εθνικότητας, εξωτερικής εμφάνισης και τις ομαδοποιούμε αναλόγως.
Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές...
"Ταυτότητες"
Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα στοιχεία που αναγράφονται
στις ταυτότητες και έπειτα φτιάχνουμε τις δικές μας...
Ομαδικό παιχνίδι: "Πες μου κάτι για σένα"
Τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο και η μπάλα ξεκινά από τον βοηθό της ημέρας,
ο οποίος δίνει τη μπάλα στο παιδί που κάθεται δεξιά του με τη φράση
"Θέλω να μάθω κάτι για σένα:
ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι;"
Το παιχνίδι συνεχίζεται αφού πάρουν το λόγο όλα τα παιδιά της τάξης
με παρόμοιες ερωτήσεις (αγαπημένο φαγητό, γλυκό, χρώμα,
φίλος/η, ταινία κ.λπ.)
Συμπληρώνουμε φύλλο αξιολόγησης:
Σου άρεσε η δραστηριότητα "πες μου κάτι για σένα";
-
Εργαστήριο 7ο: Όλοι διαφορετικοί - όλοι ίσοι
Κουκλοθέατρο: "Το Ζαμπντερφίλιο"
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους,
αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.
Συζητάμε για την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο, την επεξεργαζόμαστε
και την παίζουμε κι εμείς...
Τι θα συνέβαινε αν ένα... Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας;
Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών σε νοητικό χάρτη...
Οι κανόνες συμπεριφοράς της τάξης μας...
"Η οικογένειά μου"
Παρουσιάζουμε μέσα από φωτογραφίες που φέραμε στην τάξη μας
την οικογένειά μας και φτιάχνουμε γενεαλογικό δέντρο...
Αποτυπώνουμε εικαστικά την οικογένειά μας μέσα στο σπίτι μας...
Παρατηρούμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια και συζητάμε
για τις ομοιότητες και τις διαφορές με τη δική μας....
Για να δείτε το ιστόγραμμα με τις δραστηριότητες - εργαστήρια
που υλοποιήσαμε κλικ στην εικόνα
* Πηγή: Βιβλιοθήκη Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων,
Νηπιαγωγείο - ΙΕΠ
Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία - Θεοδώρα Μαρινάτου